Kohde: IRBIT
Aika: kesä 2004
Tätä ennen tapahtunut: Toveri Evgeni
Apatitista (vuoden 1999
Novgorodin
turneen tuttuja) oli lähestynyt minua
sähköpostitse ja kysynyt halukkuutta osallistua grande
turneeseen; moottoripyörillä Irbitiin ja takaisin. Marsplan
eli reittisuunnitelma pohdittu ja optimistiseksi havaittu. Toveri
Seppo,
vanha Murmanskin,
Novgorodin, Krimin ja vaikka minkä paikan kävijä haki
myös osallistujia Ural-Roikan
veppisivuilta, josta Toveri Pekka,
pitkän linjan moottoripyörämatkaaja, aikeen havaitsi ja
päätti tarttua onkeen niellen sen koukkuineen. Viimeiseen
asti pohti Pekka valintaa Africa Twinin ja Ural Gear-Upin
välillä kallistuen viimein Uraliin, "kun muillakin on".
Juuri ennen lähtöä kävi ilmi ettei Toveri Sepon
terveys kanna reissun yli, joten Seppo ei päässyt
lähtemään. Samoin muutama muukin potentiaalinen
lähtijä joutui jäämään pois. Enemmän
kuin pieni vahinko, mutta force majeure on nimensä mukainen.
Paina päivän numeroa niin saat aiheeseen liittyviä kuvia.
Päivä 0, Helsinki
Rokotukset: Check, Vakuutukset: Check, Rahaa: Check, Ruokaa:
Check, Visa: Check, Nappularenkaat: Check!
Abaut kaikki tarpeellinen ja puolet tarpeettomasta pakattu
Helsingissä. Mopo tulille ja kohti Kiteetä. Kunniakierros,
vain parikyt kilsaa, vakuutuspaperi unohtui. Tekstiteltiin
päivän mittaan Pekan kanssa ja sovittiin treffit Kiteen
keskustaaan. Näin siinä kävi että siellä
tavattiin ja yövyttiin Likolammen
leirintäalueella. Sauna oli
sopivasti lämmintä ja olut kylmää. Illan mittaan
kuutioitiin mitä vielä matkasta puuttuu. No, pikakahvit,
rautalangat, FIN-tarrat, dödöt ja muutama muu pikkuasia
otettiin kyytiin seuraavana aamuna.
Päivä 1, Kitee
Rajan vierestä huoltoasemalta ruplia. Rajalla opin ettei
vakuutukset sittenkään olleet kunnossa. Minulla oli kahdesta
eri firmasta kaiketi sama vakuutus (vastuuvakuutus?) mutta
Venäjän liikennevakuutusta kuitenkaan ei. No rahallahan
tästä selvisi.
Tie oli Sortavalan risteykseen asti kuin lentokenttää, sitten
alkoi Venäjä ja Venäjän tiet. Hiekkaa,
möykkyistä asfalttia. Kollaakin
löytyi, kovin oli
hiljaista.
Mutta missä ovat toverit Evgeni ja Andrei?
Eivät vastaa
teskstareihin! Treffit oli kuitenkin sovittu hotelli Severnayaan
Petroskoihin
joten huoli ei ollut suuri.
Sinne saavuimme illalla. Vartioitu parkki heti hotellin vieressä,
no worries. Tytöt hotellin ravintolassa kuulemma kovasti
haluaisivat rakastella matkaajaa. Jospa ei kuitenkaan, matkakassalla on
parempaakin käyttöä. Sampanjaa (Sovetskoje, tietenkin!)
ja kävely keskustassa. On se edistynyt viime kerrasta. Paljon oli
ihmisiä illalla ulkona ja varsin monella avattu olutpullo
kyydissä.
Hyvin
pärjättiin manual-esperantolla ja muutamalla Jussin osaamalla
fraasilla. Ei sikareita missään?! Mitä tästä
opimme ? Sikarinpolttajat ottakoot omat myrkkynsä mukaan. Ei
sitten Jussin kemiallinen kamera toimi. Ottaa neljä kuvaa
kerralla, olkoot. Nyt saamme tyytyä
Nokian 6820 kännykän kuvalaatuun. Ei kovin pitkään
ollut iloa Intiasta viime reissusta tuodulla halpiskameralla.
Päivä 2, Hotelli Severnaya, Petroskoi
Viimein Toveri Mauri
Suomesta lähestyi lyhytviestitse ja saimme
apua; Oli meillä väärät puhelinnumerot, yksi seiska
uupui! Saimme Toveri Andrein kiinni. Andrei oli vielä kahden
vaiheilla; Lähteäkö Honda CB-1:llä vai
luotettavalla Jawa 350:lla. Honda oli tullut talouteen vasta
vähän aiemmin, Japanian maasta Moskovaan josta Andrei oli
pyörän käynyt hakemassa. Hankinta oli sen verran tuore
ettei pyörässä vielä ollut kilpeä.
Andrein vanhempien luona banja oli kuuma,
+120C, mutta oi onnea kun banjasta pääsi pois ....
Kestitsivät ja pitivät hyvänä, ovat itäserkut
maineensa veroisia.
Päivä 3, Andrein apartmentti, Petroskoi
Tavarat Hondan päälle, pientä säätöä
kaikkiin pyöriin ja karu viesti; Toveri Evgenin Ural rikki, ei
pääse matkaan. Minkäs teet, kuuluu lajin luonteeseen.
Lähdemme siis kolmin. Yöksi Volhoviin, Laatokan
eteläpuolelle. Aika ankea kaupunki, mutta kauneushan on katsojan
silmässä. Mahdottoman huonosti oli keskustaan ajo opastettu!
Ei minkäänlaista viittaa joen väärältä
puolelta oikealle puolelle, saimme suuntaa kysyä.
Ennen Volhovia tulimme tutuiksi DPS:n kanssa. Tämä
poliisiyksikkö oli aiemmin nimeltään GAI,
liikennepoliisi. Tarkastusasemia kaupunkien
sisäänajoteillä, miksi ? Kummalta tuntuu moinen
kontrolli. Valitettavasti ei jäänyt viimeiseksi kerraksi kun
matkamme virkavaltaa kiinnosti. Eipä noista pahasti harmia ollut,
olivat uteliaita kovin, mutta olisi meillä parempaakin
tekemistä ollut kuin kertoa huippunopeuksia ja matkareittiä.
Niinhän tuo Pekkakin ihmetteli, muutamankin vuosikymmenen Suomessa
ajanut moottoripyörää eikä koskaan ole tarvinnut
papereita näytellä. Andrei taas kummasteli miten näin
voi olla. Eri maa, eri kulttuuri.
Päivä 4, joku hotellihan se oli, Volhov
Pientä säätöä Uraliin ja matka jatkuu.
Novgorodin lähellä kävi ilmi että paikat jotka
kantavat kylttiä "TRAKTIR", tarjoavat ruokaa. Novgorodin
jälkeen pidimme pienen (muutaman tunnin)
Ural-säätötauon. Jussi ja Andrei söivät,
ottivat torkut ja Pekka paikallisti sähkövikaa Uralista.
Löytyihän se, mokoma. Oli jäänyt oma-asennus-piuha
puristuksiin. Opimme että Uralissa sytytysvirta ja
vilkkusähkö on saman sulakkeen takana. Huono ajatus. Ennen
matkaa Jussi oli puoliksi vitsinä kysynyt Pekalta montako
alkuperäistä sähköjohtoa ja -liitintä on
vielä Uralissaan. Pekka aidosti ihmetellen kysymystä kertoi
kaiken olevan alkuperäistä. Taisi vitsi kuitenkin pikku
hiljaa upota ...
No Tveriin pääsimme kuitenkin, villiä ajoa
pimeässä yössä. Entisen Inturist-hotellin entinen
loisto ei taannut iltakaljoja, oli PECTOPAH kiinni. Läskit
silmille, unta palloon.
Päivä 5, Tver
Andreilla oli busineksia Moskovaan, Hondaan piti varaosaa
käydä hakemassa, joten jakauduimme. Jussi ja Pekka
kiersivät Moskovan kehä kakkosta pitkin
vastapäivään ja Andrei sinkosi suoraan keskustaan.
Matkalla ihmettelimme hetken pysäyttikö DPS meidät vai
nou
kun meidän suuntaan jotain heilutti mutta eivät nuo
perään lähteneet. Ota
näistä nyt selvä ... Pitkä on matka
kehätietä pitkin, ja vielä pidemmältä se
tuntui. Häkellyttävän surkea sumppu kohdattiin, yksi
rautatien tasoristeys jossa liikenne seisoo tunteja. Heikko esitys.
Ohittelematta ja kikkailematta tässä voisi viettää
päivän.
Vähän ennen paikkaa jossa tarkoitus oli
kääntyä pois kehältä, viittoili KVASsia
myyvä tyttö meille. Ihmettelimme notta miksi, mutta
syykin selvisi. Oli Andrei käynyt paikalla jo
kyselemässä onko kummia kulkijoita, eli meitä,
näkynyt. Ei ollut, vielä.
Löysimme Andrein ja jatkoimme kimpassa matkaa, päädyimme
RJAZAN nimiseen paikkaan. Paikallinen pikkupoika sai MotoGuzzi
lippiksen, oli pojalla ja isällä molemmilla "HarleyDavidson
ITALY" T-paidat päällä.
Kaupungille ? No jos ei kuitenkaan, ei jaksanut napata niin paljon.
Jussin nimipäivää kuitenkin juhlistettiin ainakin
yhdellä pullolla sampanjaa majoitusliikkeen ravintolassa.
Päivä 6, Rjazan
Ajettiin Penzaan. Lämmintä oli. Vaikea löytää
hotellia, mutta viimein tärppäsi. Rakennuksen ulkopuolella ei
kyllä mistään majoituksesta ollut mitään
mainintaa. Kumma viritys, kerrostalo, jossa oli vaikka minkälaista
kauppaa sun muuta, ja muutama kerros keskellä taloa
majoituskäytössä. "TEHNOCENTER" luki talon katolla, ei
muuta.
Mopot parkkiin, stojankaan. Alle puolen kilometrin
päässä majoituksesta oli se. Turvallisin mielin tuli
nukuttua
täälläkin; joka kylästä löytyi edullinen
vartioitu parkki. Silti tuli kettinkejä ja lukkoja
käytettyä. Parempi laittaa kun kerran moiset on isolla
rahalla hankittu. "Trust but verify" sanonta muuttui matkalla muotoon
"Distrust and verify".
Nälkä oli iltasella, etsittiin ruokaa mutta eipä
laskenut LATVIA-ravintolan ovimies meitä sisään. Ei
kuulemma sortsi-asu heille kelpaa. Ei väkisin, löytyi
toinenkin paikka jossa oli hemmetin hyvät pöpöröt
vallan hyvään hintaan. Safkasta: Vakiosapuska koostui
leivästä, salaatista, bors-keitosta ja jostain liharuoasta.
Lisänä kivennäisvettä ja kaffia. Kyllä
näillä eväillä jaksaa. Edullista on syöminen,
edullista on tankkaaminen. Bensa maksoi noin kolmanneksen Suomen
hinnoista eli noin 13-15 ruplaa litralta. Tätä kirjoittaessa
eurolla sai noin 35 ruplaa.
Päivä 7, Penza
Jahas, Pekka onnistui sitten jostain pyydystämään
täitä. Niitä sitten tapettiin kemikaaleilla, jotka
apteekista meille myytiin. Tuttua businesta oli apteekin tätille
täitten tappaminen
("debuggaus"). Liekö paikallisen hygienian taso vielä hieman
vajaa.
Hemmetin kuuma päivä. Ei ollut buffetti hotellissa auki joten
ilman aamupalaa lähdimme tielle. Jossainhan sitä sitten
syötiin. Matkalla tankatessa katsoimme lämpötilan ja
olihan sitä; +37C varjossa Pekan Nokia-merkkisen
lämpömittarin mukaan.
Näinpä taisi alkaa lataus pätkiä
tänään Pekan Uralista. Ilman valoja sitten jatkettiin.
Käyhän se niinkin. Onneksi oli Pekan Uralissa
alkuperäistä miltei tuplasti isompi akku. Liekö Pekka
arvannut odottaa yllätyksiä ...
Volga ylitettiin. Komeita maisemia Volgan mutkan vaiheilla.
Täältäkö se Suomen heimo sitten on lähtenyt ?
No, ei ihme, liian kuuma on.
Paljon näkyi Lada-autoja kuljetettavan rekoilla. Ihmekös tuo,
täällähän ne tehdään. Muutaman minuutin
välein pahimmillaan tuli autonkuljetusrekka vastaan.
Illaksi Samaraan ja parin kunniakierroksen kautta hotellille vievä
tie löytyi. Hotelli MAJA; ravintolassa yksityistilaisuus joten
taksilla kaupungille. Saslikkia ja olutta ja silmänruokaa.
Pimeä oli yö ja äänekästä musiikki.
Jostain kumman syystä tuli mieleen vanha sanonta: "Jos
venäläisellä naisella on rahaa joko huulipunaan tai
safkaan, niin nälkäiseksi jää".
Pimeä taksi toi takaisin hotellille. Kumma kaupunki, ei
löytynyt varsinaista keskustaa. Isoa puistoa ja keskuskatua
kylläkin.
Päivä 8, Samara
Aamulla Pekka purki Uralin sähkövoimalan. Rikkihän se
oli, jokin irronnut pala oli pistänyt käämit ns.
paskaksi. Piuhat irti laturista, ehkä jostain löytyy uusi.
Hieno aamupala hotellilla, seisova pöytä. Jussi ja Andrei
nauttivat aamulla pitkistä unista kun taas Pekka sen sijaan
viihtyi
paremmin Uralin sähkövoimalaa ihmettelemässä.
Ehtihän se Pekkakin viimein kahvit hörpätä. Kovaa
hommaa tuo Uralismi!
Helmetin huonot tiet, eivät taida tarvita paikalliset kunnon
sileää asvalttia. Miksiköhän ?
Kuumaa piisasi ja pientä säätöä Uralin kanssa.
Kipinä oli kateissa silloin tällöin. Vika saattoi
sijaita etulyhdyn sisällä, ainakin sieltä liittimet
muutamaan otteeseen purkautuivat itsekseen (metalliiset kontaktit
tulivat ulos muovisista liitinrungoista).
Illaksi Ufaan jossa vallan mainio, eksoottinen majoitus: Jokilaiva
kaupungin keskustassa. Olisiko ollut 300 ruplaa per yhden hengen
hyttiin. Säästimme ja majoitimme itsemme kahteen hyttiin.
Hyvin sopi. Musiikki raikasi koko yön joten unet
jäivät vähiin, mutta mitäpä se riemun rinnalla.
Kovin oli uteliasta paikallinen väki pyöriemme suhteen.
Jokilaivan OHRANA valvoi kalustoa kohtuullista (?) korvausta vastaan.
Monen näköistä kulkijaa oli yössä ja hienot
sapuskat tarjolla.
Päivä 9, Ufa
Taksilla ympäri kaupunkia, koitimme Uraliin laturia
löytää. Huono oli menestys, oli tori kiinni ja kaupoissa
ei laturia tarjolla ollut. Minkäs teet, jatketaan valot
pimeänä. Lämmintä oli kun pääsimme
Chelyabinskiin,
jossa paikallinen xenofoobi toivotti simuloidulla
päähän potkulla joukkomme tervetulleeksi.
Olikin liki ainoa väkivaltaan viittaava asia koko matkassa.
Autohuollon ystävällinen hemmo opasti meidät hotellille
ja myipä vielä akkulaturin että saamme Uralin akkuun
kipinäainesta.
Hotelli Omskajaan veimme tavarat ja pyörät vartioituun
parkkiin, jossa onnistui kätevästi sähkön
laittaminen Uralin akkuun.
Nälkäisinä kaupungille vaan eipä perhana meinannut
ruokaa löytyä. Viimein suuntasimme kalliin oloiseen
ravintolaan ja saimmekin syödäksemme. Viinipullo: 22 euroa.
Samaa viiniä saimme muutamaa päivää myöhemmin
toisesta ravintolasta hintaan 160 ruplaa. Meitä taidettiin
vähän pissiä linssiin, mutta safka oli vallan kelpoa,
mitä se nyt sitten olikin. Kuka näitä jaksaa muistaa,
kirjoittaa tai saatikka lukea.
Pollamme säteili yöllä (onhan Chelyabinsk joidenkin
lähteiden mukaan yksi pallomme ydinsaastuneimpia paikkoja) kun
palasimme hotellille. Oli respa tyhjä eikä ovet meille
auenneet. Näppärinä murtauduimme hotelliin ikkunan
kautta, suoraan omaan huoneeseen!
Päivä 10, Chelyabinsk
Aamulla herätys: Hotellihenkilökunta kyselee, miten on
mahdollista että olemme sisällä. Tähän Andrei:
"Miten on mahdollista ettei yöllä ollut respassa
ketään". Loppui tähän kysymykset, ei tullut
anteeksipyyntökään. Buffetissa tukeva aamiainen ja
baanalle. Varsinaisia ydintuhoalueita emme nähneet, mutta
valuuttaa saimme vaihdettua. Pirun iso kaupunki tämäkin.
Ekaterinburgin näköpiirissä katkesi Uralin kaasuvaijeri.
Onneksi oli MotoItalia Importin pojat ja tytöt varustaneet Jussin
Guzzin vaijereiden korjaukseen sopivilla nippeleillä.
Näillä saatiin Ural taas kulkemaan ja hienosti se kulkikin,
ihan perille Irbitiin asti. Mitä tuo Pekka nyt noitui huonoa
koneen toimintaa mutta murheet unohtuivat kun kaupunginraja ylittyi.
Pitkä oli viimeinen veto, toistasataa kilometriä suoraa
tietä. Valokuvia toki otimme rajalla ja hotellin etsimme.
Uteliaita olivat moottoripyöräkaupungin nuoret.
Gostinitsa NIZA, 250 ruplaa per naama, yö, yhden hengen huoneissa
joissa oma vessa ja suihku. Ei huonosti, mitä
se on kai 7 euroa.
Päivä 11, Irbit
Kierros tehtaalla. Kiitokset Sergeille, tehtaan PR-miehelle.
Museolla käytiin, Gennadi, vanha kisakuski näytti paikkoja.
Niin ovat kertoneet että Ural on kopio BMW:stä, mutta olipa
jännä nähdä nämä kaksi marjaa
vierekkäin. Harleyn XA-malli vain puuttui rivistä ... Gennadi
näytti paikkoja ja kertoili mitä mistäkin tiesi.
Illalla hotellin ravintolassa maistoimme viimein venäjän
votkaa (olimme ällikällä lyötyjä, 37 eri lajia
vodkaa ja 20 erilaista brändiä menussa! Lisäksi monen
montaa erilaista muuta väkijuomaa) ja koitimme
päästä turhan tuttavallisesta
nuoresta miehestä eroon. Mitä nuoret naiset halusivat,
jäi hieman epäselväksi, mutta tanssiin hakivat kuitenkin
ja rahasta ei ollut puhetta. Oi kun olisi kiva osata kieltä!
Uralin tytärten kanssa olisi päässyt juttelemaan.
Kaupungille menimme keskenämme, kävelylle ja muutama
sampanjan nautimme.
Päivä 12, Irbit
Huoltoon pääsimme. Oli näppärästi
järjestynyt asiat.
Syy huonoon käyntiin löytyi, molemmat imukurkut palasina.
Noloa, vasta noin 10 000 kilometriä ajettu pari vuotta vanha peli.
Samalla vaihtuivat tulpat, öljyt ja muutama tiiviste. Oli ilo
katsoa kun ammattilaiset tekivät duunia. Mukavin Ural-remontti
tähän asti, kehui Pekka.
Tapasimme muutaman venäläisen pitkänmatkan bikerin.
Irkutskiin olivat toverit menossa, ja Irbitissä huoltotaukoa
pitivät. Kunnioitettavaa !
Näin pääsivät koeajolle Guzzilla mm. Irbitin
motoklubin presidentti, kun sattui paikalle. Taisi tykätä.
Toinen vanha Ural-kisakuski palasi koeajolta naama isosti
näkkärillä. Hän ainakin tykkäsi.
Illaksi kuitenkin jo Ekaterinburgiin. Iso hotelli oli ja vallan
vakuuttava. Ensimmäinen hotelli jonne koitimme, maksoi vain
dekadin verran liikaa, mutta onhan näitä. Samoin, toinen
stojanka oli puolta halvempi kuin ensimmäinen. Syykin selvisi ...
Sinne ei olisi saanut ulkopuolisia ottaa, mutta pirustakos me sitä
tiedettiin...
Löytyi hotdog standi ja moiset kummajaiset nautittiin. Sport bar
anniskeli olutta ja kuivattua mustekalaa. lta oli kiireetön ja
lämmin. Irkkupubi keskellä syvää
Venäjää tuntui hieman oudolta. Hinnat Suomen tasolla
mutta ainahan Guinnes maistuu.
Hyvä palvelu, huoneeseen saimme sapuskaa tilattua vaikka yö
oli kesken.
Päivä 13, Ekaterinburg
Mietimme hetken olisiko kaupunki riittävän kiinnostava
että siellä päivän viettäisimme.
Päätimme jatkaa matkaa.
Suuntasimme Permiä sivuten Chaikovskin kaupunkiin. Ajoimme
välillä isoja, välillä hyvinkin pieniä
teitä. Maisemat olivat upeat ja tiet kammottavat. Jo ennen Ufaa
olimme panneet merkille ensimmäiset öljypumput pelloilla ja
täälläkin niitä riitti. Öljynpumppauksesta
varmaan johtui sekin, että tienvarressa näkyi usein
tankkauspaikkoja joissa luki "GAZ" tai "PROPAN". Andrei tiesi kertoa
että on aivan normaali juttu asennuttaa autoon
propaanisäiliöt, -letkut ja syöttö. Halvaksi tulee
propaanilla ajaminen mutta kaiketi siinä on sitten jotain muita
ongelmia etteivät kaikki sitä tee. Moinen virityssarja on
tarjolla jopa Ural-moottoripyöräänkin...
Juuri ennen
Chaikovskia oli muutaman kilometrin viipale tietä, josta oli
rouhittu noin 4-5 metrin välein viipale pois. Auki jäi syy
moiseen. Tienpiennarta pitkin oli syytä ajaa. Muutama paikallinen
kertoi seuraavana päivänä olevat isot kekkerit
kaupungissa. Jäimme miettimään osallistumista.
Motot parkkiin, tavarat hotelliin ja istuksimaan hotellin portaille.
Viimein löytyi myös muutama sikari, havannalaisia! Saimme
suruviestin, Seppo ei sitten enää ole seurassamme. Kohotimme
Sepolle maljan ja kävimme unille.
Päivä 14, Chaikovski
Outo lintu herätti meidät aamulla. Noin minuutin välein
7 piipahdusta. Kirosimme lintua ja totesimme ettei enää saa
nukuttua.
Emmepä osallistu pippaloihin. Pois pois pois.
Lintu oli nimeltään Toyota. Mikä lie vikana
varashälyssä kun moista meteliä piti. Shoppasimme
muutamat Uralin varaosat ja -renkaat. Kaupungista poistuessa Jussi
havaitsi Guzzin suorastaan lentävän yli tien poikki
rouhittujen urien, kun vauhtia oli tarpeeksi (120+ km/h).
Kohti Kazania suuntasimme ja aika matkan pääsimmekin kun Ural
pysähtyi, eikä enää liikkunut. Moottorin
sisältä oli jotain hajonnut. Purimme vasemman mukin pois ja
soittelimme Suomeen kysyäksemme diagnostiikka-apua. Einolle
kiitokset konsultaatiosta! Huonosti pyöri mylly; kanitti jossain
kohtaa.
Pohdimme ja tuumasimme ja luovutimme; Ei riitä osat eikä
kyvyt korjaamiseen. Antaa olla, evakuoidaan Urre kotio.
Työnsimme Uralin moottoritien yli Kafen parkkiin ja ryhdyimme
arpomaan kyytiä Suomeen. Ison kuutioinnin jälkeen
kävi ilmi että paikalla on rekka joka on menossa Pietariin.
Sinne nostimme Uralin. Spesialist est!
Pekka, Sergei (kuski) ja Ural lähtivät kohti Pietaria, kun
taas Jussi ja Andrei lähtivät jatkamaan kohti Kazania.
100 km ennen Kazania
oli majatalo täynnä joten matka jatkui jo pimeässä
yössä.
Kazanista löytyi sopivan hintainen hotelli, joka oli
täynnä. Kazanin kallis hotelli taas ei kiinnostanut; Ei tee
mieli maksaa maltaita muutaman tunnin makuusijasta. Motot tulille ja
etsimään kaupungin toista edullista majapaikkaa. Ei ollut
helppoa löytää. Ympäri kaupunkia ajoimme ja
etsimme, kunnes haku tarkentui yhteen kortteliin, jonka
sisäpihalta löytyi pieni kyltti: "GOSTINITSA".
Hämmentävää.
Ketään ei näkynyt
missään eikä kylttiä lukuun ottamatta
mikään viitannut majoitusliikkeen olemassaoloon. Andrei
kävi varmistamassa, kyllä, kyseessä on majoitusliike,
mutta kukaan ei ilmeisesti ollut kertonut ettei maa ole enää
Neuvostoliitto vaan Venäjä, ja että ulkomaalaisia saa
majoittaa vapaasti. Toiveeksi jäi yösija, ei kelvannut Jussi
majataloon.
Noiduimme muutamalla kielellä ja päätimme jatkaa
seuraavaan kaupunkiin, aurinkokin alkoi nousta.
Juuri ennen kaupungista poistumista huomasimme majoitusta mainostavan
kyltin, eikun sinne!
300 metriä savista ajouraa myöhemmin löytyi avoin portti
ja muutama muukin ihminen yösijaa vailla. Olivat koputtaneet,
portti oli auennut mutta ketään ei ollut sen jälkeen
näkynyt. Luovuttivat ja poistuivat muualle, kun taas Jussi ja
Andrei päättivät majoittua.
Vartiokoiria kyllä näkyi, mutta uskoivat kun Guzzi murahti.
Menivät häntä koipien välissä piiloon.
Henkilökuntakin löytyi, oli sankari vartiomies sammunut
nainen
kainalossa vartiokoppiin. Sinne mekin itsemme asettelimme.
Päivä 15, Kazan
Aamulla poistuimme ennen kukonlaulua jälkiä
jättämättä. Ylitimme Volgan lautalla ja
tykittelimme reipasta tahtia kohti seuraavaa
määränpäätä. Ohittelimme rekkoja yksin,
kaksin, kolmin kappalein kunnes miliisi meidät pysäytti.
Olisivat sakottaneet Jussiakin jos olisivat tienneet, kuinka. Andrei
sai muistutuksen ajotavastamme sakkolapun muodossa.
Kohtuullisen ajon kuluttua löysimme itsemme Andrein
ystävän perheen kesäpaikasta. Odottelivat siellä,
sauna oli lämmin. Hieno paikka, ei löydy kartalta, niin pieni
kyläpahanen. Tytöt lähtivät tansseihin, pojat taas
liian väsyneet.
Terassilla, sateen ropistessa oli hyvä polttaa havannalaista ja
kuunnella
hiljaisuutta.
Nukkumaan.
Päivä 16, mökillä
Pyysivät kovasti jäämään päiväksi ja
pidempäänkin, mutta tie ja koti kutsui Jussia. Sateessa
Vladimiriin, josta rahaa pankista. En uskalla suositella moista
operaatiota kellekään jolla ei ole pyhimyksen hermoja, mutta
sain kuitenkin asian hoidettua. Pankin täti naputteli
tietokonettaan (systeemi juntturassa pahasti) ja selaili passiani
pidemmän aikaa. Paikallinen naisihminen (kuvassa) käveli
aivan pokerina jonossa ohitseni kuin minua ei olisi ollutkaan. Uskoi
kyllä kun koputin olkapäälle ja selvitin hänelle
jonon järjestyksen.
Motorismin herkullisia hetkiä; kyykkäpaskalle pitäisi
mennä, vettä tulee kaatamalla ja vessojen lattiat ovat niin
saastaiset ettei mitään kengänpohjaa kummempaa viitsisi
lattialle laittaa... Aina sitä jotain keksii, niin
tälläkin kertaa. Kaukaa viisaasti toki oli omat paperit
(Huomaa! Paperi on "pumaska". Jos kioskin myyjältä
pyytää jotain "toalet paperiin" viittaavaa, katsoo hän
ihmeissään kysyjää eikä osaa antaa mitä
kaipaat) mukana.
Kohti Moskovaa, ykköskehää Moskovaa sivuten (140 km/h
sisäkaistalla, viisi kaistaa vierekkäin!) ja
Moskovan länsipuolelle,
magistral ysiä noin 240 kilometriä. Hotelli oli
nimeltään Submarine ja
hotellin ravintola oli kiinni. 240 ruplaa yöpaikka Jussille ja
Guzzille. Ei paha.
Päivä 17, 240 km Moskovasta länteen
Tänään Pskoviin. Jäädäkö sinne ?
Pah, olkoon. Kotio!
Rajan yli Eestiin, Tarttoon ja tuttuun Villa Oruun.
Venäjältä lähteminen aiheutti pientä
kummastusta rajavirkailijoissa: "Miten sinä olet
täällä kun olet mennyt Värtsilästä yli
toiseen suuntaan ?". No. Pettämätön kommentti: "Voithan
sinä selittää mutta minä en ymmärrä" ja
leveä, viaton hymy päälle pelasti tämänkin
tilanteen.
Täsmälleen sama keino tepsi myös aiempaan
sakottajapoliisiin... Eestiin saapuminen tuntui kuin olisi kotio
tullut, EU:ta ja kaikkea ja muutenkin tuttu paikka.
Pieni kierros kaupungilla, leikettä
kupuun ja unta palloon
Päivä 18 Tartto
Villa Orun roskikseen jäivät bootsit. Hyi hemmetti; Ei kehtaa
jalkaansa laittaa. Eivät tuoksuneet ruusulta.
Viimeiset parisataa kilometriä sujui nopeasti, tosin
jäätävässä sateessa. Siljan check-iniin,
laivaan ja Helsinkiin.
Home sweet home. 8000 kilometriä, eksoottisia paikkoja ja
tilanteita.
Pekkakin pääsi lopulta rajan yli Suomeen Uraleineen. Oli
Sergei hänen Pietariin hoitanut niinkuin puhe olikin. Kovasti oli
auttanut perillä pääsemään oikeaan paikkaan.
Pietarista eteenpäin pääseminen meinasi kuitenkin olla
ongelma, mutta niin ne vain asiat hoituvat ja Lappeenrannasta
itsensä Pekka löysi Uralinsa kanssa. Sieltä viimein
saapui kotio, Forssan taakse.
Mitä ei tapahtunut:
- keneltäkään ei varastettu mitään
- kenelläkään ei ollut mainittavia ongelmia
liikenteessä (kaatoja, kolareita)
- kukaan tapaamamme ei ollut varsinaisesti epäkohtelias tai muuten
aktiivisesti hankala
- kenenkään pakki ei mennyt pahasti sekaisin
missään vaiheessa, eikä terveys muutenkaan reistannut
- rahat eivät loppuneet
- miliisi ei aiheuttanut pahasti ongelmia, pikemminkin
päinvastoin. Miliisit auttoivat monesti hotellin
etsijää, jos ehtivät
Mitä opittiin:
- telttaa on turha roudata mukana, hotellit halpoja. Lisäksi camping-alueita ei juuri ole.
- omat vessapaperit on aina hyvä olla mukana
- (kaluston) evakuointi on hyvä suunnitella etukäteen
- kyrilliset aakkoset on "must", vielä parempi on olla matkassa
joku joka oikeasti osaa kieltä
- ei ole välttämättä kovin hyvä ajatus
lähteä Suomesta itäpyörällä Irbitiin
- Venäjä on hemmetin iso maa
- Tankkaus: Pyörä parkkiin bensapumpun viereen, pistooli
tankin täyttöaukkoon. Kassalle, esim. 500 ruplan seteli
tätille näppiin ja nasevasti: "Pullni bak" (tankki
täyteen). Reipas kävely mittarille ja painelee nappuloita jos
pumpussa moisia on. Hetken kuluttua pitäisi pumpun alkaa antaa
menomehua. Tankin täytyttyä hakemaan vaihtorahat. Jos "Pullni
bak" aiheuttaa isosti vastalauseita (ei toimi kaikilla asemilla), on
syytä tietää montako litraa tarvitsee ja maksaa
etukäteen: "desit/trinatsat/sestnatsat litri" ois niinko 10/13/16
litraa.
- Hyvin hyvin harvalle tankkiasemalle käy luottokortti
- Hyvin harvaan hotelliin käy luottokortti
- Kaupungeista, isommista saa rahaa "bankomatista" visa-kortilla
- Eksoottisempia rengaskokoja (ei-ural, ei-ish, ei-jawa) ei joka
kylästä löydy, ota varakumi mukaan jos ei ole varaa
odotella paria päivää kumin saapumista Moskovasta rikon
sattuessa. Kuminasennuspaikkoja on joka kylässä, monta
(SHINMONTAS)
- Ysiviitosta on useimmiten, ei kuitenkaan aina, tarjolla
- Guzzi juo nikottelematta ysikakkosta :)
- Kartta Venäjästä on esimerkiksi täällä.
Huomaa, emme käyneet Yekaterinburgia ja Chelyabinskiä
"kauempana"! Silti, Venäjää katsoen tonttia
riittää ....
- turneelle oli mukana varaosia: spray-paikkauspullo, paikkaussarja,
vaijerinkorjaussarja, nopeusmittarin vaijeri, takajarrupalat,
varatulpat ... eikä muuta. Ainoa mitä tarvittiin oli
vaijerinkorjaussarja ja sitäkin tarvittiin Uralin korjaukseen.
Poste Sciptum: Tuli postia Pekalta syksymmällä kun tuhot olivat selvinneet. Se koruntont' on kertomaa!
From: Talja Pekka
To: Jussi Savola
Subject: NAT.URAL
Moikka .... että jotain pientä...
Nokka-akseli poikki...jakopään rattaat uusiksi...
venttiilivivut uusiksi...kytkin valmis (11 tkm)/
uusiksi..männänrenkaat ja kourallinen tiivisteitä.
Eipä olisi saatu kuntoon arolla joten evakuointi oli
oikea päätös.
terv. Pexi
Viestiä kirjoittajalle? Laita meiliä -> Jussi piste Savola atta iki piste fi
Niin, jos tämä juttu oli viihteellinen, niin katso ihmeessä myös nämä sivut!
Tarinan Copyrightseista pidetään huoli ja ne kuuluvat Jussi
Savolalle. Ei saa luvatta ja tuskin luvallakaan lainata eikä
käyttää muissa lähteissä.
Jos nyt pakko on jonnekin jotain lainata voi kysyä. Jos kuvan
yhteydessä ei
ole muuta mainintaa, oikeudet kuviin ovat myös tekstin
omistajalla.